Navigation Menu+

Blodsbånd

februar 2007

blodsnband

Å savne en far man ikke kan huske.

15-åringen Mirush kommer til Norge for å finne faren sin, som lot familien i stikken når Mirush var liten. Nå driver faren en restaurant i Oslos bakgård, og sliter med et gjeldstynget forhold til den albanske mafiaen i hovedstaden. Faren har startet et nytt liv med norsk kjæreste, og hans albanske familie er kun et vagt minne. Til Mirush dukker opp. Han begynner å jobbe for faren, uten å gi seg til kjenne. Sakte, men sikkert lærer de hverandre å kjenne, men det Mirush finner i møtet med sin far, er han ikke helt forberedt på. Han blir tvunget til å ta noen valg som får store konsekvenser, for dem begge.

 

blodsnband

Harald om «Blodsbånd»

Marius Holst og produsent Turid Øversveen kontakta meg med en idé om en mann som har problemer av kriminell art, og som rømmer til en bror han ikke har sett på lenge. Broren er borte, men kona hans er der. Hovedkarakteren går inn i brorens familie og kommer tett på dem. Før broren hans kommer tilbake (ja, veit at det høres ut som ”Brødre”, Susanne Bier). Vi jobba fram et manus på dette, da vi begynte å lure på om det blei for ”lite”, kanskje ligna det for mye på ”Øyenstikker” (Marius sin forrige film?). Så hva om det ikke bare var en gjeld hovedkarakteren rømte fra, men noe større? Hva om mannen var en gutt? Slik at det var enda mer på spill. Hva om hovedkarakteren var flytkning som rømte fra problemer til Norge hvor han trodde alt skulle bli bedre. Og så starta vi historien om Mirush, en kosovoalbansk gutt, som etter at broren dør i Kosovo, bestemmer seg for å rømme til faren som dro til Norge under krigen på Balkan. Gutten kommer til Norge, finner faren, men faren kjenner han ikke igjen. Mirush begynner å jobbe hos faren, uten at han kjenner sønnen igjen, og oppdager sakte farens dobbeltliv. Gudny Hummelvold som var produsent (for 4 ½) foreslo at vi skulle ta med Lars Gudmestad på manuset. Så han og jeg skreiv manuset sammen. Tror vi hadde i hvert tre ulike filmer i dette stoffet. En slags ungdomsfilm med flyktningegutten som har muligheten til å lykkes i basket. En film hvor faren hadde større rolle som krigsforbryter, og spenninga gikk mye på om faren blei avslørt. Men vi endte opp med den mest ”tidløse” varianten, en historie om en far og en sønn, en historie om en gutt som må gjøre sine egne erfaringer før han kan et standpunkt til faren og verden.

 

Regi: Marius Holst

Manus: Harald Rosenløw Eeg,Lars Gudmestad

Genre: Drama

Nasjonalitet: NOR

Produsent: Gudny Hummelvoll, Carina Brattvik