Navigation Menu+

Hawaii, Oslo

august 2004

hawaii_oslo

Kjærlighet for viderekomne.

Grünerløkka i Oslo, på årets varmeste dag. Vi møter Leon, som prøver å rømme fra en institusjon for å møte Åsa, piken han har lovet å gifte seg med. Vi møter også Frode og Milla, de har akkurat har fått et barn med hjertefeil, Magne og Mikkel, som nylig har mistet faren sin, og ikke minst Vidar. Vidar er nattevakt på institusjonen der Leon bor, og drømmer om at Leon aldri får møte Åsa.

hawaii_oslo

Harald om «Hawaii, Oslo»

Produsent Finn Gjerdrum (som jeg hadde jobba med på Glasskår) ba meg møte en regissør. Det var Erik Poppe. Vi møttes på Coma på Grünerløkka og det møtet har fått utrolig mye å si for min filmskriving. Erik hadde en ide. Filmen skulle starte med en bilulykke. Så skulle vi følge karakterene involert i ulykken, egentlig som en slags stafett, hvor karakteren skulle dytte historien videre gjennom tilfeldige møter i en slags flettefilm. Jeg elska idéen, uten at jeg egentlig 100% forsto hva den innebar. Vi diskuterte noen av karakterene vi kunne se for oss i en slik årsakskjede, hvem vi hadde lyst til å se i en slik historie, og så gikk jeg rett hjem og begynte å skrive. Ikke noe treatment, ikke noe synopsis, jeg begynte å skrive en slags rekkefølge av hendelser, denne veven av tilsynelatende tilfeldigheter, nesten som stream of conscoiusness, eller en roman. Dette blei en slags grunntekst som vi måtte begynne å luke i, kutte i, omforme, til vi forsto at vi måtte konsentrere oss om noen historier og ha en viss dramaturgisk oppbygging i disse. Så på et tidspunkt, da teksten/manuset var ganske ugjennomtrengelig tett, plukka vi historien fra hverandre og steppa/plotta alle historiene hver for seg, før vi sydde dem sammen igjen og utgangspunktet for filmen var satt. Vi besteme oss også for et flettverk av fem historier. Vi jobba og diskuterte filmen i mange retninger. Og på et tidspunkt kom vi inn på hva for en person/karakter som kunne forutse ulykken vår? Svaret var selvfølgelig en engel. Det må jo være englenes jobb, å forutse og avverge slike ulykker, det vi kaller englevakt. Så engletemaet kom inn et godt stykke ut i prosessen. Jeg tror i perioder at manuset var fullstendig uleselig (kanskje det er det fortsatt). Men samtidig begynte visjonen å feste seg mellom oss som jobba tettest med historien, Erik, Finn og jeg. Mottagelsen av filmen var ganske overveldende, og filmen la grunnlaget for et spennende samarbeid med Erik og Finn på flere filmer videre.

 

Regi: Erik Poppe

Manus: Harald Rosenløw Eeg

Genre: Drama

Nasjonalitet: NOR, DNK, SWE

Produsent: Paradox med Finn Gjerdrum,Torleif Hauge

Hawaii, Oslo (2004) – Trailer from Paradox on Vimeo.